Sitography

1. International relations

2.  Technologies and pedagogy

3.  Language and mediatization didactics

​4. Technology and autonomy

5. Supporting learners

6. Science of writing and translation

Books

  1. Bergmann, J. et Sams, A. (2014). La classe inversée. Repentigny : Ed. Goulet.

  2. Chapelle, A., Jamieson, J. (2008). Tips for Teaching with CALL. San Francisco : Longman

  3. Charlier, B. et Peraya, D. (2007). Transformation des regards sur la recherche en technologie de l'éducation. Bruxelles : De Boeck

  4. Depover, D., DeLièvre, B., Peraya, D., Quintin, J-C. et Jaillet, A. (2011). Le tutorat en formation à distance. Bruxelles : De Boeck

  5. Hamilton, M. (2012). Autonomy and Foreign Language Learning in a Virtual Learning Environment. London : Bloomsbury

  6. Nicolson, M., Murphy, L. and Southgate, M. (2011). Language Teaching in Blended Contexts. Edinburgh : Dunedin

Resource Centre

Julien-Couture, the resource centre of OLBI make various resources accessible to students and professors for teaching and learning English and French. 

Are you interested in practice and research on language resource centres to promote learner autonomy?

Here you find some ways to start researching :  

  1. Studies in Self-Access Learning  : Revue publiée quatre fois par année et visant à regrouper les recherches sur les Centres de ressources en langues et l'autonomie de l'apprenant. 
  2. Ranaclès : Rassemblement national  des Centre de Langues de l'Enseignement Supérieur
  3. LASIG : groupe de recherche sur l'autonomie de l'apprenant en langues / technologie / Forum de discussion (en anglais)
  4. Guidelines for Maximising Student Use of Independant Learning Centres: support for ESOL Learners. - Kerstin Dofs et Moira Hobbs (2011)